«

»

mar 01

Wydrukuj to Wpis

10 niezawodnych sposobów na urozmaicenie swojej jazdy !

Nudzisz się na stoku? Oto 10 sposobów jak zapobiec usypianiu na nartach

Nudzisz się na stoku? Oto 10 sposobów jak zapobiec usypianiu na nartach


Ciągle jeździsz w jednym i tym samym miejscu? Wiesz w których momentach będziesz się zatrzymywać na odpoczynek, a każdy zakręt na trasie znasz już na pamięć i pokonujesz za każdym razem tak samo? Jeżeli tak – Twoja jazda stała się zbyt monotonna – pora to zmienić ! Poniżej 10 wskazówek jak ;)

1. Monogamia jest monotonna

Zamiast narzekać na niskie góry, wąskie trasy i zapchane nartostrady, zmień narty! Większość zagranicznych wypożyczalni oraz co większe krajowe wypożyczalnie mają w ofercie pakiety testowe, więc spokojnie możesz wypróbować najnowsze buty i narty. Żeby jeszcze bardziej urozmaicić sobie jazdę na nartach – pojeździj do tyłu, a jeśli nie umiesz – naucz się ! Jeżdżenie tyłem pomaga lepiej opanować jazdę na nartach oraz wykształca poczucie równowagi, rozwija balansowanie, a przy okazji uczysz się tolerancji swojego ciała na <a href=”http://skimind.pl/slownik-pojec-narciarskich#pozycje-narciarskie”>wychylenie i odchylenie</a>

2. No limits!

Nuda na stoku to najczęściej Twój wybór! Przecież nie tylko jeździsz ciągle po tej samej trasie. Najprawdopodobniej również sposób, w jaki zjeżdżasz, jest za każdym razem podobny – w pewnych miejscach jeździsz szybciej, w innych wolniej, skręcasz, zatrzymujesz się w tych samych miejscach, i przejeżdżasz odcinki ciągle w ten sam sposób. Wyznacz sobie zadanie – zjechanie ze szczytu na sam dół stacji bez postoju. Brak postojów na odpoczynek pomoże Ci zbudować wytrwałość i podniesie Twoją prędkość na stoku !

Wyjedź poza trasę !

Wyjedź poza trasę !

3. Ciąć jak przecinak…

Tak samo jak z wódką ( na stoku nie wolno pić ;) ) – jeśli jest ciepła, nie smakuje. Narciarstwem zjazdowym ciężko jest się cieszyć w pełni, jeżeli nie potrafisz jeździć na krawędziach. Nie tyle zaznaczać krawędzie, co dosłownie ciąć po śniegu i lodzie jak przecinak, zostawiając za sobą dwie piękne kreski. Do tego, około 2000 roku wymyślono narty do „zabawy na śniegu”, czyli po prostu „shorty” – narty o długości do 80 cm, nie mające <a href=”http://skimind.pl/slownik-pojec-narciarskich#wiazanie-bezpiecznikowe”>wiązań bezpiecznikowych</a>, taliowane tak, by ich promień skrętu był jak najmniejszy. Wypożycz sobie takie narty i naucz się kłaść równomierny nacisk na obie narty w skręcie. Czeka Cię dużo przewrotek, mnóstwo pięknych skrętów i kupa zabawy. A do tego zmusisz swoje ciało do zaadaptowania się do nowych nart i rozluźnisz swoją sztywną sylwetkę!

4. The Observer…

Analizuj ! Swoją jazdę, zwracaj uwagę na szerokość na jakiej stoisz, czy też miejsce, gdzie trzymasz ręce. Podczas jazdy wyciągiem oglądaj tych narciarzy których jazda szczególnie Ci się podoba i spróbuj wypatrzeć, dlaczego ich sposób jazdy tak Ci się podoba. Gdzie trzymają ręce, jak są pochyleni, jak szeroko trzymają narty, czy są przygarbieni czy wyprostowani. Spróbuj później sam pojechać w ten sam sposób, wprowadzając pojedyncze elementy. Jeżdżąc patrz na swój cień – łatwo wyłapiesz swoje błędy – np. za nisko ustawione ręce, rotowanie barkami, czy zbyt mało aktywną akcję prostowania i uginania kolan. Dużo łatwiej będzie Ci przeanalizować swoją jazdę jeżeli poprosisz znajomego żeby Cię nagrał, a później odtworzysz film i przeanalizujesz swoją jazdę na ekranie monitora, czy TV.

5. Wypieść swoje buty

Jest na prawdę niewiele butów, które zapewniają swojemu użytkownikowi 100% komfortu bez jakichkolwiek dalszych działań. Co więcej, każdy but wymaga konserwacji ! W bucie Twoja stopa powinna czuć się dobrze – pełny komfort to bardzo istotna rzecz czymś, w czym spędzasz 8 – 10 godzin na stoku i potem 2 na apres ski. Jeżeli but z jakiegoś powodu Cię gniecie – spróbuj „rozbić” go w serwisie. Jeżeli mimo tego but dalej jest niewygodny – trudno – zacznij po prostu od jazdy po łatwiejszym stoku w poluzowanych klamrach. Jeżeli koniecznie musisz jeździć w niewygodnych butach po ostrych stokach, rozepnij buty całkowicie zaraz po skończonej jeździe – już kiedy stajesz w kolejce do wyciągu. Pełne krążenie pomaga stopie szybciej wrócić do siebie.

6. Golf… Mini Golf

Giętkość pozwalająca na skręcanie przez odbicie (wyskok) oraz cierpliwość pozwalająca na ciągłą jazdę w linii spadku stoku to klucze do jazdy poza trasą. Wyznacz sobie boisko z łagodnymi zakrętami trasy i spróbuj odgadnąć, ile skrętów zajmie Ci przejechanie tego odcinka. Ta liczba to Twój par. Jeżeli ćwiczysz na ostrym i wąskim spadku – poćwicz śmig. Im więcej skrętów, tym lepsza twoja giętkość i gibkość i tym lepiej pójdzie Ci w jeździe w głębokim puchu poza trasą. Jeśli Twoje boisko jest szerokie – spróbuj zgadnąć, ile skrętów przez podskok zajmie Ci przejechanie odcinka.

Naucz się kontrolować prędkość !

Naucz się kontrolować prędkość

7. Goń gondolę !

Nawet jeżeli jesteś w stanie zjechać po każdej trasie w Twojej okolicy z prędkością 4 machów, nie znaczy to, że jesteś już Królem Stoku i góra została przez Ciebie pokonana. Więcej dowiem się z tego, czy jesteś w stanie utrzymać odpowiednie tempo. Nabieranie prędkości i jej wytracanie w odpowiednich momentach podczas jazdy jednostajnym rytmem to też duża sztuka ! Jeżeli w okolicy masz wyciąg narciarski, który jedzie wzdłuż trasy, wybierz jeden wagonik, kanapę, czy orczyk i staraj się zjeżdżać w dół jednostajnym rytmem (robiąc skręty w jednakowych odstępach czasu) i dostosowuj swoją prędkość do swojego punktu odniesienia tak, by cały czas jechać na równi z nim. Kluczem jest tutaj utrzymanie stałego tempa, które powoduje że w pewnym momencie prędkość z którą jedziesz staje się za mała i znowu możesz pojechać szybciej, podciągnąć swoje możliwości.

8. My name is Błąd… Wiel-Błąd

OK, wszyscy wiemy, że jest różnica pomiędzy dobrym wzrokiem i dobrym widzeniem. Poprawienie pola widzenia i zdolności przewidywania zdarzeń poprawia Twoją inteligencję sportową – zdolność do podejmowania decyzji w ułamku sekundy. Ocenianie odległości, obserwowanie zmian w konfiguracji stoku, skupianie uwagi na rozpraszających wizualnie obiektach i zdolność do szybkiej akomodacji oka i koncentracji na innym obiekcie to umiejętności, które możesz ćwiczyć praktycznie wszędzie, cały czas. Dodatkowo możesz uczynić ćwiczenie tego jeszcze trudniejszym, np. wybierając zatłoczony stok, czy ćwiczenie w trudnych warunkach atmosferycznych. Zacznij zwracać uwagę na ilość przeszkód na trasie takich jak drzewa, hopy, wąskie gardła, kamienie, czy trawa. Poćwicz też rozpoznawanie znaków narciarskich, zarówno tych postawionych na przygotowanych, jak i off-roadowych trasach.

9. Uczniowie Spartakusa

Nie ma nic fajniejszego od możliwości podzielenia się z kimś Twoją pasją i zaszczepienia w nim dreszczu emocji. Dobrze wpływa to na Twoje samopoczucie i technikę jazdy. Nauczanie wymusza rozpoczęcia nauki od podstaw. A podstawy to coś, czego przez bardzo długi czas najprawdopodobniej nie było okazji poćwiczyć. Jedź tempem swojego ucznia i staraj się również osiągać te same cele, które każesz osiągać uczącemu się – nie bądź nauczycielem, który uczy ruchem palca! Trochę podstaw od czasu do czasu nie zaszkodzi. Dobrą, starą zasadą, jest wprowadzanie nowych ćwiczeń na znanym już i objeżdżonym stoku. Oszczędzamy w ten sposób naszemu uczniowi masę stresu. Na łatwym terenie pokaż uczniowi, co powinien poćwiczyć – zacznij od najprostszych i podstawowych rzecz, jak np. przewracanie się, nauka chodzenie, czy zjeżdżanie w pługu. I nade wszystko pamiętaj – to ma być zabawa :)

Pogoda dla narciarza jest albo dobra, albo świetna. Innej opcji nie ma ;)

Pogoda dla narciarza jest albo dobra, albo świetna. Innej opcji nie ma ;)

10. Stary człowiek,a może… ;)

Jazda w pięknym słońcu to nic trudnego, ale dołóżmy do tego mgłę i opady śniegu, a po chwili okaże się, że trasa nawet nie przypomina tej sprzed załamania pogody. Jazda w trudnych warunkach pogodowych uodporni Cię nie tylko na poczucie psychicznego dyskomfortu, ale przygotuje Cię również na ciężkie i odstraszające warunki pogodowe. Jeżeli nie chcesz, by cokolwiek zaskoczyło Cię na nartach, musisz nauczyć się jeździć w każdych warunkach. Nawet takich, w których błędnik wariuje!

Powered By DT Author Box

O autorze – Skimind

Skimind

Kamil Guzdek – Z nartami związany jestem od 1997 roku, w 2005 roku obrałem ścieżkę instruktorską (SITN-PZN). Swoje doświadczenie budowałem podczas jazdy w 10 krajach alpejskich, podczas nauczania dla wielu różnych licencjonowanych przez SITN szkół narciarskich, ucząc dzieci w wieku 2 – 15 lat i dorosłych.
Od 2012 roku dzielę się swoją wiedzą narciarską z czytelnikami bloga Skimind.pl
W czasie wolnym – podróżuję :)

VN:F [1.9.22_1171]
Oceny
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
10 niezawodnych sposobów na urozmaicenie swojej jazdy !, 5.0 out of 5 based on 2 ratings

Permalink do tego artykułu: http://skimind.pl/10-niezawodnych-sposobow-na-urozmaicenie-swojej-jazdy

7 Komentarzy

Skip to comment form

  1. Ewakowalska

    Szkoda ze sezon powoli sie konczy i nie zdaze tego wszystkiego zastosowac, MIstrzu Braku Wszechobecnej, Wydawaloby się, Nudy na naszych Wciaż Tych Samych Stokach. Może kiedyś pojeździmy razem, życzyłabym sobie tego. Ewa

  2. Grzegorz

    Dokładnie u mnie nie sety tak jak u Ewy. Dla mnie sezon narciarski w tym sezonie już się skończył. Teraz zostaje mi już tylko z nadzieja czekać na kolejny.
    Grzegorz ostatnio opublikował..P-x10582My Profile

  3. Jenn

    Tylko trzeba uważać, aby dalej było bezpiecznie :) Nie można też przesadzać z tym urozmaicaniem ;)

  4. Krysti

    Hehe dobre sposoby ! Muszę wykorzystać je na stoku, chociaż na razie do nudy mi daleko :D
    Krysti ostatnio opublikował..HYPERVENOM JUŻ NIEDŁUGO W SPRZEDAŻYMy Profile

  5. bartosz.rompala

    Ciekawe kiedy w tym roku sezon się zacznie :)
    bartosz.rompala ostatnio opublikował..Instytucje pozabankowe udzielające pożyczekMy Profile

  6. Filter

    Z tęsknoty za zimą i śniegiem rozmyślam wszystkie zjazdy. Muszę zastanowić się nad zmianami technik jazdy , bo przyznam ,że monotonie śmigam.

  7. Narva

    no tak wpis z Marca :P sezon, to się zaczyna xD
    Narva ostatnio opublikował..Samochód w Kupujesz-ZyskujeszMy Profile

Odpowiedz na „EwakowalskaAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge