«

»

cze 11

Wydrukuj to Wpis

Słownik pojęć narciarskich

słownik

Jak często słyszymy od swojego instruktora „odstaw dolną“, „kompensuj“, czy „obniż“? Pozornie wszyscy wiemy o co chodzi, ale czy na pewno? Instruktorzy często mogą stosować słownictwo, które wydaje się być bardzo zagmatwane, co utrudnia komunikację z uczniem. Poniżej wyjaśniamy najczęściej używane w świecie narciarskim terminy i pojęcia.

Poniższy słownik będzie redagowany na bieżąco i na bieżąco będą dodawane do niego nowe wpisy.

Jeżeli znasz jakiś termin, a brakuje go w naszej liście, napisz w komentarzu, co jeszcze powinniśmy tu umieścić.

Antycypacja

Jest to szeroko rozumiane wyprzedzenie. W przypadku narciarstwa chodzi jednak o wyprzedający ruch skrętny tułowia, mający pomóc nam ustawić się w kierunku, w którym chcemy jechać. Chodzi o ruch obrotowy tułowia, dzięki któremu wykonujemy skręt.

Copri Casco

Włoska nazwa na „nakładkę na kask”. U nas mało popularna, jednak we Włoszech i austrii często można spotkać na stoku dzieci z swego rodzaju pokrowcami na kask w kształcie pszczoły, tygrysa, kaktusa i innych – to właśnie Copro Casco.

Dociążenie

Moment, w którym kładziemy na narty większy nacisk, by mocniej przywierały do podłoża. Zazwyczaj chodzi o pewniejsze stanięcie na nartach lub ułatwienie skrętu.  W zdecydowanej większości przypadków przez „dociążenie“ rozumie się napieranie piszczelami przy ugiętych w kolanach nogach na języki butów, mające na celu jak najmocniejsze dociśnięcie do podłoża przednich części nart.

Dolny / dolna

Tymi terminami określa się położenie nart, kolan, nóg, rąk, kijów względem stoku podczas ześlizgu lub jazdy w skos stoku. Zatem jadąc w skos stoku, dolna narta to ta, która znajduje się niżej.

Fazy skrętu

Instruktorzy umownie dzielą skręt na trzy fazy:

  • Przygotowanie – w tej fazie przygotowujemy się do skrętu przybierając odpowiednią sylwetkę, czy ustawienie nart; innymi słowy, stwarzamy odpowiednie warunki do wywołania określonego rodzaju skrętu.
  • Wywołanie – jest to faza, w której dzięki impulsowi skrętnemu rozpoczyna się skręt jako taki.
  • Sterowanie – ostatnia faza skrętu, w której regulujemy promień skrętu. Czasowo trwa ona najdłużej, a podczas ciągłej jazdy końcówka tej fazy jest jednocześnie fazą przygotowawczą do kolejnego skrętu.

Girlandy

Jest to sposób jechania, podczas którego wykonujemy skręty tylko w jednym kierunku, bez przekraczania linii spadku stoku oraz bez zmiany krawędzi dolnej narty. Jest to ewolucja wykonywana w jeździe w skos stoku. Po jej zakończeniu, nasz ślad na stoku powinien wyglądać jak schody narysowane z profilu.

Górny / górna

Tymi terminami określa się położenie nart, kolan, nóg, rąk, kijów względem stoku podczas ześlizgu lub jazdy w skos stoku. Zatem, jadąc w skos stoku, górna noga to ta która znajduje się wyżej.

Guma

Obcisły, aerodynamiczny kombinezon narciarski, najczęściej stosowany i widziany w różnego rodzaju profesjonalnych zawodach narciarskich. Ze względu na specyficzny materiał z jakiego produkowane są kombinezony, potocznie nazywa się je „gumami”.

Impuls skrętny

Jest to faktyczny początek każdego skrętu. Impuls skrętny to ruch, który decyduje o tym, w jaki sposób wprowadzimy narty w skręt. Rozróżniamy :

  • Zmianę krawędzi,
  • Rotację nóg,
  • Rotację ciała,
  • Obciążenie kątowo ustawionej narty,
  • Impuls antycypacyjny.

Jazda w skos stoku

Fachowe określenie na „jedź na drugą stronę stoku“

Kompensacja

Jest to ruch amortyzujący. Najczęściej o kompensacji mówimy, gdy wpadamy na teren usiany muldami. Jest to ruch ciała, mający za zadanie utrzymanie środka ciężkości na jednym poziomie, zatem gdy wpadamy na wjeżdżamy na muldę – prostujemy nogi w kolanach, a podczas wyjeżdżania – uginamy je. Dzięki temu nacisk nart na podłoże jest stale taki sam, co utrudnia wybicie się z rytmu i stracenie równowagi.

Kontrrotacja

Jest to obrotowy ruch tułowia w stronę przeciwną do skrętu, a zatem nartami skręcamy w lewo, a tułowiem w prawo.

Linia spadku stoku

Jest to umowny sposób nazywania momentu, gdy stojąc na nartach jedziemy idealnie w dół, „na krechę“.

Obniżanie

Mówiąc o obniżaniu mamy na myśli obniżanie pozycji, a zatem takie ugięcie kolan i poszerzenie sylwetki, które zapewni nam większą stabilność, a jednocześnie obniży nasz środek ciężkości.

Odkrawędziowanie

Termin używany, by zaznaczyć zmianę jednej krawędzi na drugą, moment, gdy potrzebne jest odwiedzenie nart z bieżącej pozycji i ustawienie ich na przeciwległych krawędziach. A zatem, jeżeli jesteśmy w fazie sterowania skrętu w lewo, odkrawędziowanie to moment, w którym staniemy płasko na nartach, a następnie ustawimy narty na krawędziach do skrętu w prawo.

Podwyższanie

Podwyższanie pozycji jest przeciwieństwem obniżania, zatem chodzi o to, by wyprostować swoją sylwetkę oraz zwęzić ustawienie nart względem siebie tak, by podnieść środek ciężkości.

Pozycje narciarskie

Pozycje te opisują, jak jesteśmy, bądź powinniśmy, być ustawieni względem nart.

Rozróżniamy:

pozycje wynikające z wysokości położenia środka ciężkości –

  • Podwyższona – fachowa nazwa na „wyprostuj nogi w kolanach i złącz stopy“;
  • Pośrednia – pozycja z delikatnie ugiętymi nogami w kolanach. Stopy stoją w odległości na szerokość bioder;
  • Obniżona – fachowa nazwa na „stań szeroko i mocno ugnij w nogi kolanach“. To właśnie w obniżonej pozycji znajdują się narciarze jeżdzący w „pozycji zjazdowej“, zwanej też na „jajo“.

Pozycje wynikające z miejsca znajdowania się środka ciężkości, a zatem:

  • Wychylona – jest wówczas, gdy mocno napieramy na języki butów piszczelami tak, jak byśmy chcieli zrobić przewrót wprzód z nartami, bądź stanąć na palcach stóp, podczas gdy buty stoją płasko na podłożu. W ekstremalnych momentach wychylenia pozycji tyły nart uniosą się w powietrzu.
  • Zrównoważona – fachowa nazwa na „stój prosto“ – czyli stań tak, byś stał na całych stopach.
  • Odchylona – pozycja, gdy maksymalnie odchylamy się do tyłu tak, jak byśmy chcieli zrobić przewrót w tył z nartami. Przy maksymalnych odchyleniach pozycji narciarskiej przody nart uniosą się w powietrze.

Przeciążenie – znane również jako zwiększenie nacisku – zawsze towarzyszy każdemu odciążeniu nart. W zależności od odciążenia, przeciążenie występuje po lub przed odciążeniem. Pojawia się przy gwałtownym ruchu w górę lub dół, przyciskając mocniej narty do podłoża.

Poszerzenie sylwetki – termin odnoszący się do szerszego ustawienia nóg, czasem używany również do poszerzenia klatki piersiowej – wyprostowania się, czy odsunięcia rąk z kijkami bardziej na boki.

Sztruks - potoczne określenie przygotowanego, wyratrakowanego stoku, na którym śnieg jest zbity w cienkie paski, podobne do sztruksu

Wiązanie bezpiecznikowe – typ najbardziej popularnego w nartach zjazdowych wiązania. Znak rozpoznawczy tego wiązania to jego tył, który wpina się przez nadepnięcie piętą. Po wpięciu narty przycisk blokady zmienia położenie, najczęściej odskakując do góry.

Powered By DT Author Box

O autorze – Skimind

Skimind

Kamil Guzdek – Z nartami związany jestem od 1997 roku, w 2005 roku obrałem ścieżkę instruktorską (SITN-PZN). Swoje doświadczenie budowałem podczas jazdy w 10 krajach alpejskich, podczas nauczania dla wielu różnych licencjonowanych przez SITN szkół narciarskich, ucząc dzieci w wieku 2 – 15 lat i dorosłych.
Od 2012 roku dzielę się swoją wiedzą narciarską z czytelnikami bloga Skimind.pl
W czasie wolnym – podróżuję :)

VN:F [1.9.22_1171]
Oceny
Rating: 5.0/5 (4 votes cast)
Słownik pojęć narciarskich, 5.0 out of 5 based on 4 ratings

Permalink do tego artykułu: http://skimind.pl/slownik-pojec-narciarskich

2 Komentarze

  1. Wiesiek

    teraz mogę się komunikować ze znajomymi jak równy z równym.
    Żebym tylko nie zgubił tego wydruku :D

  2. straight-forward

    Swietna notka, wszystko mi rozjasnila. Prosze dac mi znac, gdy pojawi sie cos wiecej w tym temacie; z checia bede, w przyszlosci, na tego strona zagladac.

Odpowiedz na „straight-forwardAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge